-->

Fadhilah dan Khasiat Surat Al-Fatihah Untuk Lunas Hutang

Khasiat surat al-Fatihah ini banyak sekali bukan hanya soal hutang, namun juga seluruh hajat kita. Surat al-Fatihah adalah surat yang terdiri dari 7 ayat. Surat al-Fatihah ini disebut sebagai Ummul Qur’an atau induknya al-Qur’an. Karena kandungan dari al-Qur’an itu sudah terangkum dalam surat al-Fatihah. Begitu penting dan tingginya kedudukan surat al-Fatihah ini, sehingga dalam ibadah shalat pun tidak akan sah jika seseorang tidak membacanya.

Fadhilah dan Khasiat Surat Al-Fatihah Untuk Lunas Hutang

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda :

"Membaca Faatihah Al-Quran (surat al-Fatihah) pahalanya seperti sepertiga Al-Quran"
"Faatihah itu pembukaan maksud bagi orang-orang mukmin."

Di bawah ini beberapa khasiat dari surat al-Fatihah:

      1.       Barang siapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaan berwudhu sebanyak 70 kali setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperoleh ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran yang rusak.

      2.       Barang siapa yang membaca 'Al-Faatihah' diwaktu hendak tidur, Surah 'Al-Ikhlas' sebanyak 3 kali dan Mu'awwidzatain ( Al muawwidzatain artinya dua surat terakhir dari Al-qur'an yaitu: Surat 113: Al-Falaq dan Surat 114: An-Naas) maka ia akan aman dari segala hal selain ajal. Dan siapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah s.w.t. maka olehnya dibaca surah Al-Faatihah sebanyak 41 kali diantara shalat sunat Subuh dan shalat fardu Subuh sampai 40 hari (tidak Lebih) kemudian memohon kepada Allah s.w.t. maka InsyaAllah ia penuhi keperluan hidupnya.

      3.       Barangsiapa membaca Faatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka kalau ia inginkan pangkat terkabullah ia , dan kalau ia fakir maka akan kaya, serta jika ia punya hutang maka mampu membayarnya, dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang sholeh, berkat surah Al-Faatihah.

      4.       Barang siapa mengamalkan bacaan surat Al-Fatihah sebanyak 20 kali setiap selesai sholat fardu lima waktu maka Allah s.w.t. luaskan rezekinya, memperbaiki akhlaknya, memudahkan urusannya, hilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, menganugerahkan apa yang ia angan-angankan, mendapatkan berbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, berpenghidupan baik dan anak-anaknya terlindung dari kemudharatan dan kerusakan serta dianugerahkan kebahagiaan dan sebagainya.

BACAAN SURAT AL-FATIHAH

Fadhilah dan Khasiat Surat Al-Fatihah Untuk Lunas Hutang


      5.       Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Faatihah sebanyak 125 kali selesai sembahyang Subuh maka akan dikabulkan  maksudnya dan ia akan menemukan  apa yang dicarinya. Doa yang sebaiknya dipanjatkan adalah :

          "Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran Surah Al-Faatihah dan rahasianya, supaya dimudahkan bagiku semua urusanku, sama ada urusan dunia atau urusan akhirat, supaya dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku..........."

      6.       Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah di waktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali maka Allah s.w.t.bukakan pintu rezekinya dan Dia mudahkan urusannya tanpa kepayahan dan kesulitan. Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan sebaiknya berdoa:

          "Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Faatihah dan rahasianya, supaya Engkau bukakan bagiku pintu-pintu rahmatMu, kurnia-Mu dan rezeki-Mu. Dan Engkau mudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yang banyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah, sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu. Aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahasianya, berikan apa yang kuhajati........"

Diriwayatkan dari Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi didalam kitab 'Qaddasallaahusirrahu':
"Barang siapa yang punya maksud maka sebaiknya ia membaca surat Al-Fatihah sebanyak 40 kali sehabis sembahyang Maghrib dan sunatnya, selesai itu ia ajukan permohonan hajatnya kepada Allah s.w.t."

Surat Al-Faatihah bisa mengobati penyakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lainnya dengan dibacakan sebanyak 41 kali.

Cara mengobati penyakit  : Baca Surah Al-Faatihah sebanyak 40 kali pada tempat berisi air, lalu air itu diusap-usapkan pada kedua belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruh badan, lalu diminum, InsyaAllah menjadi sembuh.

Kalau Surah Al-Faatihah itu ditulis dengan huruf-huruf terpisah lalu dileburkan dengan air suci dan diminumkan kepada s isakit, maka dengan iradah Allah s.w.t. ia akan sembuh.
Ikhtiar menghilangkan sifat pelupa: Tulislah surat Al-Faatihah dengan huruf Arab pada tempat putih dan suci lalu dihapuskan dengan air dan diberi minum pada orang yang pelupa, maka ia akan hilang sifat pelupanya dengan izin Allah s.w.t.
Mengobati sakit disebabkan oleh sengatan kala: Ambil sebuah tempat bersih lalu diisi air dan sedikit garam lalu dibacakan padanya Surah Al-Fatihah sebanyak 7 kali lalu diberi minum pada orang yang tersengat kala itu, InsyaAllah ia akan sembuh.

Mengobati sakit gigi dan lain-lain: Untuk dirinya sendiri = letakkan jari pada tempat yang sakit lalu membaca Al-Faatihah dan berdoa sebanyak 7 kali:

           "Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang aku dapati, dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".

Mengobati penyakit gigi orang lain: selesai membaca Al-Fatihah maka berdoa 7 kali:
           "Ya Allah, hilangkan daripada orang ini keburukan dan kekejian yang aku dapati, dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".

Adapun faedah dan khasiat lain dari Surah Al-Fatihah ialah menyembuhkan penyakit mata yang kabur (rabun)

Sabda Nabi Muhammad s.a.w."

"Barangsiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan:

Memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua, juga tidak dapat, coba pada malam ketiga atau begitu seterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.

Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangan kanannya kemata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.

Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini:

          "Al-Faatihah itu menjadi obat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang pengasih penyayang."

Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali.
Terakhir mengucapkan pula doa ini sebanyak 1 kali:

           "Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sehatkanlah, Engkaulah yang menyehatkan".

Disebutkan dalam Kitab Al-Fatawish-Shofiyah: "Barang siapa membiasakan setiap hari, membaca Surah Al-Faatihah empat puluh satu (41) kali sebelum shalat subuh dan dibaca bersambung dalam satu majelis, tidak mengenai kefakiran bagi dirinya. Jika dia menanggung hutang, akan terlepas dari hutang-hutangnya dengan ijin Allah. Jika dia menderita penyakit, Insya Allah akan sembuh. Jika badan terasa lemah akan menjadi kuat dengan ijin dan karunia Allah.

Barang siapa membaca surah Al-Faatihah sebanyak empat puluh satu (41) kali sebelum shalat subuh selama empat puluh hari terus-menerus, Jika istrinya mandul Insya allah dapat melahirkan dan dikaruniai anak yang shaleh. Demikian keterangan Imam Al-Hakim didalam kitabnya Asrorul-Fatihah.

Demikian pula jika dihinggapi suatu penyakit yang sudah tidak dapat lagi diatasi oleh dokter, boleh anda coba untuk melakukan amalan dzikir ini selama empat puluh (40) hari sebanyak empat puluh satu (41) kali bacaan setiap sebelum shalat shubuh. Insya Allah akan dikembalikan kesehatannya kepada anda.

Sungguh luar biasa fadhilah dan khasiat surat al-Fatihah ini. Dengan keyakinan yang kuat dalam hati, mari kita memohon kepada Allah SWT hajat-hajat kita dengan wasilah surat al-Fatihah ini. Semoga Allah berkenan mengabulkannya. Amin…

11 Responses to "Fadhilah dan Khasiat Surat Al-Fatihah Untuk Lunas Hutang"

  1. satu lagi yang suka saya kongsikan dan selalu saya amalkan ; selalulah sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu-bapa kita (masih hidup ataupun yang sudah pergi), setiap hari, insya-Allah, akan murah rezeki kita, dipermudahkan segala urusan kita.
    alhamdulillah, memang berkesan.
    yang penting, niat kena betul kerana mengharap keredhaan Allah dan untuk membalas jasa kedua ibu-bapa kita.
    amalkan selalu, saya cuma berkongsi perkara yang saya dah rasa kesannya sahaja.
    #blogspot:rawatankanser2013

    ReplyDelete
  2. mohon izin untuk mengamalkan doanya mas.

    ReplyDelete
  3. mohon izin mengamalkan doanya

    ReplyDelete
  4. Al fatihah sangat baik untuk di amalkan kerana mencakuf kebaikan dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  5. Al fatihah sangat baik untuk di amalkan kerana mencakuf kebaikan dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  6. Bagaimana kalau seseorang dalam pengamalan Al Fatihah tiba-tiba mengalami Haid/Menstruasi di tengah2 pengamalan, misalkan untuk yang selama 7 hari, di hari ke 5 orang tersebut mengalami haid, apakah amalan dapat dilanjutkan atauu ditunda hingga orang tersebut selesai haid dan dapat berwudhu? Terimakasih

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel